Sunday, June 21, 2015

Drona y Drupada parte I





Mahābharata

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महाभरत
recontado por

Michael Dolan, B.V. Mahāyogi


y traducido en español por Teresa Loret de Mola, Tapanandini DD


La historia de Drona: No nació de una mujer.



A la mañana siguiente, antes de que los grandes reyes y los elevados sabios se reunieran en el campo de batalla, los Pāṇḍavas se congregaron para escuchar al gran guerrero, que yacía agonizando, empalado en una cama de mil flechas.


El rey Yudhiṣthira, líder de los Pāṇḍavas, preguntó a Bhismadeva, “Nos has hablado de Shikhandi y de cómo ese guerrero de cuadriga había sido Amba en su vida previa. Nos contaste cómo Amba juró venganza por haber sido raptada de la ceremonia de swayambara, de donde la tomaste para tu hermano Vichitravirya. Nos contaste de las penitencias y austeridades, y de cómo por la gracia de Shiva nació como hija de Drupada. Nos hablaste de cómo Drupada juró venganza en contra tuya también, y de cómo Shikhandi fue transformada en hombre por el Yaksha Sthuna en los oscuros bosques de Kuvera. ¿Por qué eran Droṇa y Drupada tan amargos enemigos? En parte esta guerra sangrienta  se debe a la enemistad entre ambos.

Drupada era un gran rey, gobernante de Panchala. Mi propia esposa Draupadī era su hija. Y Droṇa era su amigo y aliado y nuestro mentor y guru. ¿Cómo fue que esas dos grandes almas se convirtieron en enemigos tan terribles? Dinos Abuelo, de Droṇa y Drupada. Sé que fueron amigos una vez. ¿Cómo fue que se encontraron y cómo se convirtieron en enemigos? ¿Y cuál era el origen de nuestro guru, Droṇa?

Bhiṣma contestó, “La casa de Drupada fue la causa de mi ruina. Cómo fue que el gran rey Drupada se convirtió en mi enemigo, y cómo es que sus hijos fueron la causa de mi caída es una historia larga. Porqué él odiaba a Droṇa y juro venganza en contra mía como aliado de Droṇa es la historia de cómo los amigos se convierten en enemigos. Escuchen ahora. Y les diré cómo Droṇa Acharya nació, cómo creció en el ashram de su padre Bharadwaya, y cómo se hizo amigo de Drupada.”


“La historia de Droṇa empieza hace mucho tiempo, en el ashram de un gran santo, un rishi conocido como Gnaradwaja. Sronacharya nació como hijo de un brahmán. Su padre, Bharadwaja era un yoguí místico sincero que ocupaba su tiempo en la contemplación de lo divino en profunda meditación.
Bharadwaya no conocía los placeres mundanos, sino que vivía una vida simple en una choza de paja cerca de las orillas del río sagrado. Se levantaba temprano, estudiaba los vedas, entonaba los mantras ancestrales de la auto-iluminación y practicaba una forma estricta de auto-abnegación. Evitaba el contacto con mujeres y seguía los votos del celibato. En la tarde, se sentaba debajo de un árbol de tamarindo, cuya sombra daba refugio a sus estudiantes. Ahí explicaba las leyes del dharma a unos pocos estudiantes quienes le llevaban limosna, unos puñados de arroz para que viviera. Era un hombre sencillo que amaba la verdad. No tenía deseos mundanos, pero veía que nuestra vida en este mundo es tan pasajera como una gota de agua que tiembla en una hoja de loto. Sabía que la forma humana de vida debía usarse para contemplar lo divino, para dedicarse uno mismo al absoluto. Pero mientras que el espíritu es fuerte, la carne puede ser presa de la tentación. Aún grandes santos caen ante la tentación.

Bharadwaja había completado una larga quincena de un ayuno especialmente difícil, penitencias y austeridades. Una mañana tras haber completado sus oraciones Védicas, Bharadwaja fue a tomar su baño matutino en las cálidas aguas del sagrado Ganges, deseoso de limpiar cualquier vestigio de pecado que hubiera en su corazón.

Una ligera niebla se había formado sobre las aguas. Justo cuando estaba en las orillas del río, listo para entrar al líquido impoluto, notó la figura en la orilla lejana del río, que se movía a través de la bruma sobre las aguas. Cuando entró al agua se detuvo ante los juncos que estaban en el barro. El bambú crecía ahí lo ocultó en el crepúsculo mientras veía la figura que se movía a través del agua. Era una chica. Había pasado mucho tiempo desde que Bharadwaja hubiera visto una chica tan adorable y hermosa. 

Mientras jugaba en el agua, se acercó, Bharadwaja escondido tras el bambú miraba la esbelta figura que se movía graciosamente a través del claro líquido. Pudo verla por entre los juncos, la figura de una ninfa del agua. Era una bella apsara, la ninfa de agua Ghritachi. Era una doncella de belleza inmortal. Sus penetrantes ojos de loto eran de color verde oscuro, y su cabello negro como un abejorro.

Bharadwaja estaba avergonzado de sí mismo por ocultarse tras el bambú y mirar sus labios rosados. Ella empezó a alejarse. Pero cuando llegó a la orilla, se volvió y miró directamente hacia su escondite, como si supiera que él estaba allí. Bharadwaja sintió que la daga fría del deseo penetraba su corazón. Sus muslos de calentaron.

Se volvió como si fuera a irse. Pero entonces, sonrió. ¿Le estaba sonriendo a él? Dejó su sari en la orilla y fue de nuevo hacia el agua, con el agua hasta sus caderas. Él se impacientó con el deseo por la bella ninfa y su cuerpo esbelto, que retozaba desnudo en las aguas frías del Ganges. El joven, sobrecogido con el deseo y avergonzado de su lujuria, derramó su semilla en una pequeña vasija de barro, la cual usaba para bañarse. Al término de este acto pecaminoso, se volvió para contemplar a la hermosa apsara que lo había hechizado por un instante. Se había ido.

Avergonzado por su pecado, Bharadwaya escondió la vasija de barro llena con sus semillas ahí en las orillas del río. Bharadwaja no era un hombre ordinario, sino un gran místico, y su semilla era potente. Del fluido de la vasija nació un hijo. Y puesto que la vasija de barro es llamada “Drona”, Bharadwaya lo llamó Droṇa, para no olvidar su error y el pecado de derramar su semilla en una vasija de barro, al ser seducido por la visión de una Apsara.


Así fue como Droṇa, el gran guerrero entre los brahmanes no nació de una mujer.

Friday, June 19, 2015

Taboos, Drugs and Consciousness. Narco Wars in Mexico

Dream states of consciousness are difficult to describe...

On the subjective plane, psychedelic experiences are difficult to relate or describe. An experienced practitioner will understand this point. But even those with no particular psychedelic experience can understand that it is difficult to remember and describe one's mental state during sleep and dreams, a theme well-explored both in Freudian and Jungian terms.


However, an experience shared by many familiar with peyote, mescalin, LSD, and other psycho-active agents is that of the consciousness of the Universal Mind or the Universal Void. Here, one identifies with the all-pervading reality of the universe. It may be a profound understanding that everything is conscious, or a kind of "merging" with the totality of being or non-being. This sense approaches that of the Buddha when it encompasses the void, or may be thought of as an opening of the Third Eye that allows one access to Sat Chit and Ananda, the essential characteristics of being, according to the Vedic wisdom traditions. http://www.amazon.com/Psychotherapy-Healing-Potential-Psychedelic-Medicine/dp/0979862205

There is a symbiotic relationship between these concepts of infinite and zero. Both are imaginary concepts: in real life, zero does not exist. Nature abhors a vacuum. Any number multiplied by zero returns a result which is null and void. The same is true of the infinite which is incalcuable. When we apply this concept to mind we encounter different philosophical schools which are remarkably similar.

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Whereas the illusion of reality dissolves into the complete absence of reality, or the void, in the Buddhistic nirvana, the totality of mind, or infinite consciousness, results in the infinite spiritual Brahman of the Vedantic philosophers.


My own spiritual preceptor, Bhakti Rakshak Shridhar Dev Goswami was once offered LSD by one of his obtuse and sophomoric Western disciples, J. Swami The individual in question had quite a number of followers of his own yoga school. In fact J. Swami had begun his own search for spiritual truth as an acolyte of Timothy Leary at the Millbrook Community in Connecticut, where Leary first began his experiments in psycho-active agents.

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Timothy Leary

J. Swami had a theory: If Yogis spend a long time practicing austerities to purify themselves, they must produce some chemical agent in the brain through their yogic practice. Why spend so much time practicing yoga when the same chemical agent is easily available. Obviously the "Soma" plant or drink referred to in the Vedas as amrita or immortal nectar is this same chemical. https://en.wikipedia.org/wiki/Botanical_identity_of_soma%E2%80%93haoma Wouldn't the chemical produced in the natural cactus provide us the same transcendental experience spoken of in the Vedas?

Shridhar Maharaja dismissed his question with a wave of his hand, "Your arguments will never convince me to take your drugs. No amount of finite can produce the infinite."  If consciousness is a product of the brain, then no "soul" exists. No chemical can produce it. No chemical can produce God or an experience of God consciousness since the whole thing is an illusion. On the other hand, if consciousness is real, then it exists beyond the chemical transactions of neurons. No prescription drug can bring us in contact with God in any meaningful way. My spiritual preceptor, in keeping with the wisdom of India's ancient traditions, rejected Timothy Leary as a materialist. Real spiritual consciousness can never be the result of a chemical process.

And yet, it may be considered that  psychedelic drugs could open some doors in the brain, causing a sense that one has reached some transrational understanding of basic ontological and cosmological problems. Still, these effects are temporary. They may afford one a glimpse into another reality, but the risk exists that one may take more and more drugs trying to look further beyond the doors to higher perception.

The poet William Blake wrote, "If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, Infinite. For man has closed himself up till he sees all things through narrow chinks of his cavern."

"He sees all things through narrow chinks of his cavern..."

The 16th Century saw a new avatar in India: Shri Chaitanya. He said that through mantra meditation, when the mirror of the mind is cleansed one can overcome the misery of human life: "He will cross through the forest fire of material existence and know the ecstasy of spiritual reality." I believe that mantra meditation is a more effective technique than drugs to cleansing the mirror of the mind or the doors of perception.



The 20th Century stripped the world of meaning and lay bare the inner mechanisms of nature. In the last century the art of Picasso and Andy Warhol, the music of Edgar Varesz and Frank Zappa, the novels of James Joyce, Hemingway, Thomas Pynchon reflect the fragmentation of the human soul and the depersonalization of society. Where are the visionaries and saints that brought meaning to the world?

Where are the visionaries?

We live in an "instant world." Instant breakfast, instant coffee, instant information, instant sex. J. Swami wanted "instant enlightenment," and saw LSD and Mescaline as ways to achieve it. Today, of course, no one takes Alan Watts and Timothy Leary seriously. Or do they?

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Illegal drugs are a multi-billion dollar industry.  Why?  We seek pain relief, freedom from anxiety, a chemical path to inner peace and even ecstasy. This world is so filled with pain that our survival toolbelt may include strong analgesics, valium, lorazepam, even oxycontin, oxycodone, powerful opiods. Our dyslexic, attention defcit and hyperactive children are given ritalin and adderall so they will be more productive well-adapted members of the education community. What happens when these children grow up and discover an affinity for methamphetamines?

https://www.erowid.org/ask/ask.php?ID=2846, http://motherboard.vice.com/read/the-speed-of-hypocrisy-how-america-got-hooked-on-legal-meth


 http://onpoint.wbur.org/2009/07/15/meth-in-america   What happens when pain relief patients find their prescriptions run out and turn from opiods to opiates?  http://www.amazon.com/Dreamland-True-Americas-Opiate-Epidemic/dp/1620402505

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"Meth" crystals

Ecstasy or MDMA was the drug of choice at "Rave" parties during the 90s and early decades of the 21st century. Now Mexican drug gangs have revolutionized distribution methods of methamphetamines and black tar heroin. Anyone who has seen the popular TV series "Breaking Bad" knows what I'm talking about. Black tar heroin was made as easy to access as pizza by a gang known as "The Xalisco Boys" http://www.wsj.com/articles/the-great-opiate-boom-1433531938

While  experiments into the numinous experience revealed by psycho-active agents may have some validity, the reality for those who seek visionary understanding through chemical use may be much different.
Here are some before and after photos, supplied by local police agents in Multnomah County,  Washingont.  These are "mugshots," taken years apart of people arrested on drugs charges for crystal meth and show the deterioration caused by a constant use these dangerous drugs.  These photos are not for the faint-hearted.




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For more on the use of this drug, see: http://topdocumentaryfilms.com/the-worlds-most-dangerous-drug/  Of course not everyone begins using crystal meth. Some people only smoke marijuana. But the same local people who bring you marijuana often have access to other drugs. A drug ring supplying Ecstasy or MDMA can just as easily provide Meth or Black Tar heroin. In fact Black Tar heroin is the ideal product: customers need a lifetime supply and they want a daily dose. Of course some people can smoke marijuana all their life and nothing happens. Absolutely nothing.

Mexico's drug wars: murders, executions, narco-terrorism...

The insatiable demand for drugs in the United States has long driven an underground narco-economy in Mexico. Drugs are big money and organized crime families in Mexico control police, military, federal agents, even generals and politicians. Competition to control lucrative markets has led to a slew of murders, executions, and narco-terrorism.

Drug wars have claimed thousands of lives in Mexico...

Somewhere between 40,000 and 80,000 deaths have been attributed to drug violence in Mexico in the last 7 years. http://www.amazon.com/Drug-War-Mexico-Neoliberalism-Narcoeconomy/dp/1848138865/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1434729912&sr=8-1&keywords=mexico+drug+wars 

Here in San Miguel de Allende, my students tell me that you can acquire black tar heroin, methamphetamines, ecstasy, and marijuana very freely in any bar in town. Heroin is cheap and soon leads to addiction. The insidious aspect of the relief provided by drugs is that one becomes dependent on that relief. Addiction doesn't happen overnight. But dependence is a gateway to addiction. And many who access that "Door to perception," never return.

"La Virgen de Guadalupe" by Michel Gaspard