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Monday, May 6, 2019

Atma-Yoga Italy





Bhagavad-Gita
3° capitolo


Cos’è lo Yoga?


di Michael Dolan (B.V. Mahayogi)
(tradotto da Dhananjaya Das)


Introduzione al terzo capitolo della Gita
Potreste aver notato che i miei commenti sulla Bhagavad-Gita seguono un particolare punto di vista. Io credo che questo grande testo può essere avvicinato solo attraverso i grandi insegnanti che lo hanno studiato. Di questi grandi insegnanti, i commentari che meglio si adattano al testo evitano di distorcerne la sua tesi.
La tesi principale della Bhagavad-Gita
La tesi della Bhagavad-Gita, in effetti, è piuttosto chiara. Per esempio, Yamuna Acharya nell’undicesimo secolo riassume l’idea principale della Gita, in un libro chiamato Gita-Samgraha, come segue:
La dottrina esposta dalla Bhagavad-Gita é che Narayana, che è il Supremo Brahman, può essere raggiunto solo per mezzo della bhakti che è determinata dall’osservanza del dharma, l’acquisizione della conoscenza e la rinuncia alle passioni”
Molti si sentono a disagio con una tale chiara interpretazione. Provano a rendere la Bhagavad-Gita un libro più misterioso, pieno di segreti. Ma la vera conoscenza impartita dalla Gita è un segreto di Pulcinella. Espone la dedizione a Dio. Dio è completamente identificato in Kṛṣṇa. Per esempio, alla fine del secondo capitolo, Kṛṣṇa dice ad Arjuna:
tāni sarvāṇi saṁyamya yukta āsīta mat-para vaśe hi yasyendriyāṇi tasya prajña pratiṣṭhitā
Colui che controlla i sensi e fissa la mente su di Me è di ferma intelligenza”.

La parola “mat” qui sta a significare “me”. Se si cerca un’interpretazione “non settaria” della Gita si potrebbe dire che “me” ha un significato diverso. Dal momento che dico “me” quando parlo di me stesso e tu dici “me” quando parli di te stesso, noi siamo tutti dei “me”. “Me” significa “l’unitarietà” di “me”. Alla fine, non c’è distinzione tra te e me e noi siamo tutti uniti. Ma questa interpretazione scompare di fronte alla realtà. La Bhagavad-Gita può prestarsi ad una certa dose di interpretazione, ma l’idea che “tu” ed “io” siamo la stessa cosa dell’infinito “me” divino non è di buon senso. L’idea che noi siamo “uno” con il divino non è supportata da un’attenta lettura del testo.

Compendio di Yamuna dei primi sei capitolo
Il compendio di Yamuna, la Gita-Samgraha, è molto utile per cogliere il vero significato del testo. Secondo laversione di Yamuna, i primi sei capitoli della Bhagavad-Gita ci istruiscono davvero su comeottenere una posizione ben fondata nella comprensione dell’etica e della saggezza. Queste sono chiamate la via del karma o “azione” e del jnana, o “conoscenza spirituale”. Nel primo terzo della Gita, Kṛṣṇa insegna come l’azione dovrebbe essere dedicata, con la conoscenza dello yoga, araggiungere una relazione armoniosa tra anima e anima suprema. La saggezza, o un’appropriata comprensione dell’anima o atma, ci aiuta a bilanciare il nostro karma. Il vero dharma o religione significa vivere in armonia con la nostra vera condizione spirituale. Religione significa il corretto bilanciamento del bisogno di tenere insieme il corpo con l’anima e la dedizione a Dio. Le implicazioni di tale dedizione o bhaktisarà qui spiegata.
Come abbiamo visto, il primo capitolo della Gita è in gran parte materiale introduttivo, poiché arriva a metàdel grande poema epico MahābharataNel bel mezzo della guerra di Kurukshetra, mentre gli eserciti opposti sono pronti per darsi battaglia, Arjuna è sconvolto ed esprima la sua incapacità di svolgere il suo dovere di guerriero. Osserviamo il dilemma morale in cui la conversazione si trasforma.
Nel secondo capitolo della Gita, Arjuna accetta Kṛṣṇa come suo guru o insegnante e chiede consiglio nel suo momento di dubbio. Qui il grande insegnamento della Bhagavad-Gita comincia a dispiegarsi. L’insegnamento di Kṛṣṇa è per il bene di Arjuna che, sopraffatto da attaccamenti inopportuni, ha preso rifugio in Kṛṣṇa.
Il secondo capitolo della Bhagavad-Gita, come abbiamo visto, spiega la natura dell’anima o atma. Questa analisi dell’anima o atma è chiamata “sankhya” che significa più o meno “analizzare” o “scomporre”. Kṛṣṇa analizza la natura dell’anima in relazione al mondo dello spazio e del tempo dove ogni cosa è temporanea. Kṛṣṇa spiega che un’analisi “sankhya” aiuta a comprendere la nostra vera posizione: che l’anima è eterna. Questo è il suo primo insegnamento, giacché questa consapevolezza ci guiderà in molte decisioni.
Cos’è lo yoga?
Molte persone sono confuse dall’abituale uso della parola “yoga”. Durante la sua analisi, Kṛṣṇa usa la parola “yoga”. Yoga ha molti significati. “Aggiogare” è un modo semplice per capire la parola “yoga”. È importante capire questa parola, “yoga”. l’idea di aggiogare due cose è un utile punto di partenza. Il giogo fu inizialmente usato in agricoltura nel sud est asiatico. Si attribuisce all’India l’aver inventato questo sistema per tenere sotto controllo due bufali allo scopo di trainare un aratro. È usuale considerare lo yoga come un modo di armonizzarsi con il divino. Cos’ha questo a che fare con il trainare un aratro?
La parola yoga può riferirsi a qualsiasi metodo che riporta in armonia elementi in opposizione. Due buoi tendono ad andarsene in direzioni diverse; Il giogo consente un gioco di squadra dei buoi, essenziale per l’agricoltura. Il nostro mondo è pieno di dicotomie; la divisione tra positivo e negativo, la dualità dello Yin e dello Yang, del maschile e del femminile, dello spazio e del tempo, dei mondi quantici relativistici, gli aspetti materiali e spirituali della nostra esistenza. Lo Yoga è uno sforzo verso il bilanciamento, l’armonia.
La parola “yoga” ha sicuramente preso molte diverse connotazioni oggi, che sono differenti dal suo uso antico. Nel nostro mondo tecnologico siamo interessati all’ottenimento dei risultati. Nessuna tecnica è utile a meno che non dia risultati. Ma Kṛṣṇa ha già detto ad Arjuna che noi non dobbiamo essere attaccati al risultato. Infatti, il nostro attaccamento materiale ai risultati del nostro karma è ciò che ci mette nei guai. I risultati karmici, dopo tutto, ci intrappolano nell’infinito ciclo di nascite e morti.
Qui nel tezo capitolo della Gita, Kṛṣṇa raffina l’idea di karma-yoga. Ma quando Kṛṣṇa parla di karma-yoga, non si riferisce ad una particolare serie di pratiche o tecniche intese a portare al risultato di avere un buon karma. In effetti ciò che Egli descrive è la necessita di portare la nostra azione in equilibrio, in armonia con la propria natura spirituale.
Kṛṣṇa vuole che Arjuna faccia di più che semplicemente seguire le regole del karma della propria casta nel varnāśrama-dharmaEgli capisce il bisogno di essere una “brava” persona, ma in senso più elevato Egli è interessato al paramahamsa-dharma, dove arrendersi alla divinità è il principio più alto.
Questi concetti vanno molto più in profondità di quello a cui siamo abituati quando pensiamo allo yoga. Mentre Kṛṣṇa e Arjuna esplorano l’idea di equilibrio nell’azione etica, in occidente noi siamo soliti pensare allo yoga come ad una serie di tecniche per stirare i muscoli. Le scuole occidentali di yoga hanno diffuso l’idea di usare lo tecniche dello yoga e le posture per migliorare l’equilibrio fisico. Le persone praticano yoga per portare il loro corpo in armonia così da poter affrontare lo stress tremendo della moderna vita materiale. Ma l’idea di “yoga” qui nel terzo capitolo della Gita ha uno scopo più elevato.
È utile allora pensare alla parola yoga in termini di “armonizzazione” di due elementi separati. Proprio come un direttore armonizza un certo numero di strumenti musicali in una sintesi unica, l’orchestra, così noi bilanciamo i differenti conflitti della vita in armonia attraverso diverse forme di “yoga”.
Si potrebbe anche pensare alle diverse scuole di yoga in termini di dialettica Hegeliana: tesi, antitesi, sintesi. Ogni volta che due idee sono in equilibrio, producono una sintesi superiore in una nuova idea. Il Karma da solo è mero sfruttamento: quando è bilanciato dallo yoga diventa sacrificio e porta all’illuminazione. La mera analisi, fare un passo indietro da tutto per acquisire una nuova prospettiva, implica la metacognizione, ma l’analisi materialistica è inconcludente. È come uscire dalla propria casa e guardare dalla finestra se si è in casa. Adeguatamente bilanciata dallo yoga, la conoscenza, o jnana com’è chiamata in sanscrito, conduce all’illuminazione e alla saggezza.
Il messaggio di Kṛṣṇa riguarda il come accoppiare il sacrificio e la saggezza. Come evidenziato da Yamuna, il messaggio essenziale di Kṛṣṇa nella Bhagavad-Gita è semplice: quando l’azione e la conoscenza sono in equilibrio perfetto, conducono alla sintesi più elevata di dedizione e amore divino nell’arresa a Dio. Questa è la perfezione dell’esistenza.
Come abbiamo visto, l’adeguato equilibrio tra saggezza e azione, amore e sacrificio è il vero oggetto di discussione della Bhagavad-Gita, che è un lavoro profondamente metafisico.
Nei prossimi capitoli, Kṛṣṇa e Arjuna dialogano sulle differenti pratiche di yoga, le appropriate forme di meditazione e le visioni della vita strategiche che conducono ad una vita in equilibrio ed armonia. Kṛṣṇa conclude che l’equilibrio più elevato si trova nella dedizione. Questa dedizione al principio divino è chiamato bhakti ed è considerato uno yoga superiore e non mera azione e conoscenza.
Nel secondo capitolo della Bhagavad-Gita,Kṛṣṇa ha iniziato spiegando che l’anima o atma è eterna e sopravvive alla morte del corpo. In effetti, si muove da un corpo all’altro, evolvendo consapevolmente da una vita a quella successiva. Questo mondo temporaneo non possiede una realtà eterna. In quanto tale è un’illusione, ed è saggio colui che distingue tra la realtà temporanea ed eterna. Così come una persona indossa nuovi abiti, lasciando da parte quelli vecchi ed inutilizzati, così noi cambiamo i corpi da una vita a quella successiva.
Nel terzo capitolo, Kṛṣṇa spiega che Arjuna dovrebbe compiere il suo dovere e seguire il sentiero del karma-yoga alla luce di questa saggezza. Karma-yoga qui ha la connotazione di “lavoro fatto in sacrificio” o “lavoro in armonia con uno scopo superiore”.
Kṛṣṇa dice ad Arjuna che in quanto guerriero dovrebbe quindi combattere, dal momento che armonizzare l’azione con il dovere porterà alla perfezione trascendente chiamata samadhi, o “equilibrio perfetto”. Quest’azione etica sarà perfezione trascendente per Arjuna la cui mente dovrebbe essere fissa nella meditazione.
Tutte queste discussioni metafisiche sembrano confondere. Arjuna vuole chiarezza. Cos’è meglio allora, l’azione o la meditazione?
Arjuna è interessato a sapere se è meglio seguire il percorso dell’azione o karma-yoga, oppure seguire il percorso della conoscenza e della saggezza che include la meditazione, jnana-yoga. Le ulteriori spiegazioni di Kṛṣṇa sono intese per la perfezione del dovere, o karma-yoga.

Friday, May 3, 2019

Eight-fold Yoga: Atma-Yoga


Bhagavad-Gita Sixth Chapter





The Path of Yoga: 
 Meditation and Practice


by Michael Dolan/B.V. Mahayogi





The correct practice of the eightfold yoga path is not easy. Even before entering into the details of the practice Krishna points out that one needs to control the mind. Only when one’s mind is correctly focused on the ātma may a truthseeker continue on this path. Only when one is firmly established on the path is it possible to access the serenity of meditation. This is why there are eight aspects to this form of mystic yoga. It is easy and self-serving to think of oneself as advanced enough to practice this form of yoga. But in fact, it may take many years of practice to arrive at this stage.
Basic Principles
One must not ignore the basic principles. The first principle on the eightfold path is called Yama.
Before entering into the practice of meditation, we must free our consciousness from its absorption in the lower self. We must find harmony between the mind and the higher self. This harmony is not possible as long as we are absorbed in sensual pleasure. The yogi must free the mind from distractions. This can only be achieved through self-regulation. According to the law of karma, every action has an equal and opposite reaction. The first principle to be followed in self-regulation or yama is nonviolence. When we are violent against others in thought, word, or deed, the reaction will come to us in the form of karma. We should practice peace and nonviolence in our dealings with other people. And the principal of nonviolence extends as well to our animal friends. For this reason those who practice yoga avoid meat-eating. 

 Just as much as a truth-seeker wants peace with his fellow human beings, such a yogi avoids cruelty to animals. The idea of nonviolence is a basic principle of yoga. Without following these basic principles it is not possible to still the mind and experience the inner serenity that comes with meditation upon the higher self.
Among the distractions that prevent us from meditating on the higher self is the sexual principal. For this reason, the practitioner of yoga must learn control of the sex impulse. Without controlling the erotic principle the practice of the yoga of meditation will be impossible. It is for this reason that adultery and other illicit and immoral sexual acts should be avoided. Lust and desire corrupt spiritual life.
For the same reason, a practitioner of yoga avoids intoxication by alcohol or drugs that distorts the mind and agitate the senses. Greed in business practices, speculation and dishonesty also destroy spiritual life. A yogi must be pure in thought and deed and following the proper rules of conduct mean avoiding impurity. A yogi strives for purity of body and mind above and beyond the rules. This implies a contemplative life of self-discipline free from violence and anger. Self-analysis, self-abnegation, dedication to the teachings of one’s spiritual master, and devotion to God. This is called niyama. The practitioner of yoga is not self-righteous. It is not his business to agitate the minds of others.
At this point, Krishna explains what is needed in the practice of meditation. in this section of the Gita, he describes the further principles of the eightfold path beginning with Asana: The different postures of yoga that contribute to bodily and mental health, and aid in spiritual realization. Krishna’s discourse is ancient. Modern yoga is departed from this path, but Krishna here explains the tradition.
To practice yoga, one needs a quiet place where one can enter a meditative state undisturbed by relatives, friends, or visitors. A secluded space is important, since the presence of others may distract the mind. This secluded place should be as pure as possible. The standard given by Krishna is difficult to achieve. According to his literal message we should lay kusha grass on the ground, cover it with a deer skin and a soft cloth. These particular elements are no longer required in the practice of yoga. But the principle remains the same. 

 Yoga is meant to be taken seriously. It should be carefully practiced by one whose mind is controlled and should be done in a quiet and secluded place where one may easily control the mind and senses. Certain natural surroundings, such as the banks of rivers, the tops of mountains, the oceanside, or green space may be particularly conducive, since such places have a calming effect on the mind. A deer skin is mentioned, since in ancient times this was the only waterproof material available. Nowadays such primitive techniques are no longer necessary, and yoga mats made from nonviolent materials are easily accessible.
Krishna next mentions a formal sitting posture called asana. One should sit properly, he says with body neck and head upright and poised gracefully in the lotus position. One’s eyes should be held half opened and half closed, without focusing one’s vision on anything in particular. One may hold the glance towards the tip of the nose, if necessary. The point is that one is alert, not asleep. In this way, with the serene mind free from sexual agitation one may meditate on divinity.
While it is not explicit in the text, the idea of proper breath control or pranayama: is implied here. This means that the breathing should be kept regular and smooth. There is a vital connection between the life air and the mind’s true harmony. Breath and the life air flow from the heart. There is a relationship then between uncontrolled breath and an agitated heart. Proper breathing and a peaceful heart go hand-in-hand. In this way it becomes easier to calm the mind and center the mind on the higher Self. By holding within oneself the realization that the soul is eternal, one enters meditation proper where one begins to experience the inner light of the soul while developing an awareness consciousness of the Supreme Soul, Paramatma who exists within and without.
In this way, by maintaining proper harmony between the mind and the higher self, a practitioner of yoga achieves serenity.

Once again Krishna stresses that one must avoid extremes in sensual pleasures, in eating and sleeping; one must avoid infatuations and obsessions in work as in play. Otherwise it will be impossible to follow the life of a yogi. One who balances the mind in this way becomes harmonized in yoga. He becomes situated in transcendental state of consciousness.

Once his mind is in harmony with the self, a more advanced practitioner lives constantly in the yogic state. Just as a lamp in a windless place does not flicker, so the yogi remains steady in meditation on the atma.

In describing the yoga process, Krishna has been emphasizing two points: detachment from the finite and transitory world and all its sensual pleasures and a cultivation of the inner self. He’s explained this detachment in different ways: sacrifice, nonattachment to the fruits of work, and renunciation in the spirit of divine love. In terms of a cultivation of the inner self, he has described the nature of the atma and the ontology of the self. He’s identified himself as the personality of Godhead.

Whether or not you accept Krishna as the personality of Godhead or worship some other deity, Krishna’s explanation of theism is especially powerful. He teaches that both exploitation of this world and a dry renunciation based on knowledge are external. True enlightenment comes only through dedication and divine love. This is the essence of his message to Arjuna. Here in the sixth chapter the discussion on yoga is no different. Detachment should be based on spiritual enlightenment. Enlightenment may come through meditation. But true absorption and meditation will only be possible through an acceptance of personalty theism. This is the purport of yoga practice, as explained in the Bhagavad-Gita.

Such practice is not easy. The mind is naturally attracted to the objects of the senses. The animals have no problem with unrestricted eating, sleeping, fighting, and sexual reproduction. It is only in the human form of life that we may aspire to control the mind and go deeper. To discover the unlimited realm of consciousness. But the mind is not easy to control. Yoga is a question of constant practice.
In this practice is not a matter of an hour or two a week. To enter into a perfect state of yogic trance or samadhi where one’s mind is free from materialistic mental activities is not easy. Even daily meditation may not lead us into a state of enlightenment. Progress is slow. And yet, Krishna assures us that whatever progress is made on this path will never be lost. And the slightest effort will never be wasted.

योगी युञ्जीत सततम् आत्मानं रहसि स्थितः
एकाकी यतचित्तात्मा निराशीर् अपरिग्रहः ६.१०

नात्युच्छ्रितं नातिनीचं चैलाजिनकुशोत्तरम् ६.११
शुचौ देशे प्रतिष्ठाप्य स्थिरम् आसनम् आत्मनः
उपविश्यासने युञ्ज्याद् योगम् आत्मविशुद्धये ६.१२
तत्रैकाग्रं मनः कृत्वा यतचित्तेन्द्रियक्रियः
समं कायशिरोग्रीवं धारयन्न् अचलं स्थिरः
प्रशान्तात्मा विगतभीर् ब्रह्मचारिव्रते स्थितः
संप्रेक्ष्य नासिकाग्रं स्वं दिशश् चानवलोकयन्
६.१३
नात्यश्नतस् तु योगोस्ति न चैकान्तम् अनश्नतः
मनः संयम्य मच्चित्तो युक्त आसीत मत्परः ६.१४
युञ्जन्न् एवं सदात्मानं योगी नियतमानसः
शान्तिं निर्वाणपरमां मत्संस्थाम् अधिगच्छति
६.१५
न चातिस्वप्नशीलस्य जाग्रतो नैव चार्जुन ६.१६
निःस्पृहः सर्वकामेभ्यो युक्त इत्य् उच्यते तदा ६.१८
युक्ताहारविहारस्य युक्तचेष्टस्य कर्मसु
युक्तस्वप्नावबोधस्य योगो भवति दुःखहा ६.१७
यदा विनियतं चित्तम् आत्मन्य् एवावतिष्ठते
योगिनो यतचित्तस्य युञ्जतो योगम् आत्मनः ६.१९
यथा दीपो निवातस्थो नेङ्गते सोपमा स्मृता


yogī yuñjīta satatam ātmānaṃ rahasi sthitaḥ
ekākī yatacittātmā nirāśīr aparigrahaḥ 6.10

śucau deśe pratiṣṭhāpya sthiram āsanam ātmanaḥ
nātyucchritaṃ nātinīcaṃ cailājinakuśottaram 6.11

tatraikāgraṃ manaḥ kṛtvā yatacittendriyakriyaḥ
upaviśyāsane yuñjyād yogam ātmaviśuddhaye 6.12

samaṃ kāyaśirogrīvaṃ dhārayann acalaṃ sthiraḥ
saṃprekṣya nāsikāgraṃ svaṃ diśaś cānavalokayan
6.13

praśāntātmā vigatabhīr brahmacārivrate sthitaḥ
manaḥ saṃyamya maccitto yukta āsīta matparaḥ 6.14

yuñjann evaṃ sadātmānaṃ yogī niyatamānasaḥ
śāntiṃ nirvāṇaparamāṃ matsaṃsthām adhigacchati
6.15
nātyaśnatas tu yogosti na caikāntam anaśnataḥ
na cātisvapnaśīlasya jāgrato naiva cārjuna 6.16

yuktāhāravihārasya yuktaceṣṭasya karmasu
yuktasvapnāvabodhasya yogo bhavati duḥkhahā 6.17

yadā viniyataṃ cittam ātmany evāvatiṣṭhate
niḥspṛhaḥ sarvakāmebhyo yukta ity ucyate tadā 6.18

yathā dīpo nivātastho neṅgate sopamā smṛtā
yogino yatacittasya yuñjato yogam ātmanaḥ 6.19

Thursday, May 2, 2019

The Eight-fold Yoga Path


Bhagavad-Gita Sixth Chapter





The Path of Yoga: 
 Meditation and Practice


by Michael Dolan/B.V. Mahayogi


 Kṛṣṇa continues, "One must elevate himself by the mind and not degrade himself. For one who controls the mind, his mind is his best friend and will help with self-fulfillment. When the self fails to control the mind, the mind becomes the enemy of true self-interest. The yogi who has conquered the mind becomes absorbed in yogic trance. He is who is equal to all and fixed on the self amid the impulses of cold and heat, pleasure and pain, honor and insult. He sees friends, foes, and strangers equally.

 Since  Arjuna has asked Krishna to enlighten him on the path of yoga, Krishna now begins his discussion  on the nature of aṣtāṇga yoga,  or the eightfold path of enlightenment.
Certain aspects of this form of yoga have become popular in the West, especially the yoga asanas and the breathing practice known as pranayama. The eightfold path is called aṣṭāṇga-yoga which literally means the “eight limbs” of Yoga practice. Long after Kṛṣṇa speaks the Bhagavad-Gita these were encoded in the yoga system of Patanjali. But the system was ancient even in the time of the Kurukṣetra war. 

Before hearing Kṛṣṇa's words on the subject, lets look at the eight-fold path. The eight limbs of yoga are as follows:
Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana and Samadhi. These are not heirarchical in the sense that one step must be achieved before ascending to the next step. They are conceived as the different limbs of the yogic body in the sense that all the eight limbs must be maintained properly at the same time in order for the body to be healthy.
1. Yama: rules (negative principles or "Don'ts"). The general principles of yoga mean that there are certain rules that must be followed in order to free the mind from distraction and agitation. These include sinful, immoral, and criminal acts. One should avoid violence not only against fellow human beings, but even against animals, as in meat-eating. Lust should be avoided since lust corrupts spiritual life. Intoxication by alcohol or drugs distorts the mind and must be given up. Greed in business practices, speculation and dishonesty also destroys spiritual life. A yogi must be pure in thought and deed and following the proper rules of conduct mean avoiding impurity and passions such as lust, anger, and greed. It is not a question of defining these these as "sins" so much as understanding that lust, anger, and greed do  not free the mind but keep it in bondage.
2. Niyama (positive principles or "Do" ): principles. This implies the cultivation of spiritual purity beyond simply following rules. A yogi strives for purity of body and mind above and beyond the rules. This implies a contemplative life of self-discipline free from violence and anger. Self-analysis, self-abnegation, dedication to the teachings of one’s spiritual master, and devotion to God and the spiritual master or guru.
3. Asana: The different postures of yoga contribute to bodily and mental health, and aid in spiritual realization.
4.Pranayama: If the word yama means “rules and regulations” prana-yama means to regulate and control the prāna, the life air that circulates through the body.
5. Pratyahara: This means controlling the senses, by withdrawing their focus on the objects of the senses.
6. Dhārana: means proper thinking by remembering the soul is eternal.
7. Dhyāna: is meditation experiencing the inner light of the soul and maintaining consciousness of the Supreme Soul who exists within and without.
Samādhi: constant absorption in the atma, the spiritual experience of the relationship between the individualized soul atma and the Supreme Soul, Paramātma.


Getting back to the the actual text, from the 10th verse of the Sixth Chapter.
Kṛṣṇa tells Arjuna that to practice yoga one must go to a quiet, peaceful, holy secluded place.
     “One should lay kuśa  grass on the ground and then covered with a deerskin and a soft cloth. The seat should be neither too high or too low and should be situated in a sacred place. The Yogi should then sit on it very firmly and practice yoga to purify the hard by controlling his mind,  senses, and activities and fixing the mind of one point. From the 13th verse of the Sixth chapter on, Krishna continues to describe the eight-fold yoga path. He explains the process for meditation, breath control, fasting and physical self-control, proper regulation of the mind and intelligence, purification of cconsciousness, ssamādhi and nirvana, which in this case does not mean the cessation of material existence but the end of our participation in the world of exploitation and our dedication to the Supreme Lord.
Material existence is temporary, hence illusory. For the soul there is no cessation of existence, since the atma is eternal.
In his comments, Bhaktivedānta Swāmi takes great exception with the groups involved in the so-called modern practice of yoga and finds little authenticity in such societies. He points out that sacred places are very difficult to find. Even in India many of the sacred places have been contaminated. In any case there very difficult to reach especially for Westerners.   
From the commentary of Bhaktivedānta Swāmi, Bhagavad-Gita As It Is: “the so-called yoga societies in big cities may be successful in earning material benefit, but they are not at all suitable for the actual practice of yoga. One who is not self-controlled and whose mind is not undisturbed cannot practice meditation.  
     Therefore in the Bṛhan-naradiya Purāna it is said,  "in the iron age of Kali when people are short-lived, slow and spiritual realization, and always disturbed by various anxieties, the best means of spiritual realization is chanting the holy name of the Lord. In this age of quarreling hypocrisy the only means of deliverances chanting the holy name of the Lord. There is no other way. There is no other way. There is no other way.”  
हरेर्नाम हरेर्नाम हरेर्नाम एव केवलम् कलौ नस्त्य् एव नस्त्य् एव नस्त्य् एव गतिर्अन्यथ

harer nāma harer nāma harer nāma eva kevalam kalau nasty eva nasty eva nasty eva gatir anyatha."

The Hare Krishna Mantra is the best means for yoga and meditation.  Try it!

हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे
हरे राम हरे राम राम राम हरे हरे
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare


श्रीभगवान् उवाच

अनाश्रितः कर्मफलं कार्यं कर्म करोति यः
संन्यासी योगी निरग्निर् चाक्रियः .

यं संन्यासम् इति प्राहुर् योगं तं विद्धि पाण्डव
ह्य् असंन्यस्तसंकल्पो योगी भवति कश्चन .

आरुरुक्षोर् मुनेर् योगं कर्म कारणम् उच्यते
योगारूढस्य तस्यैव शमः कारणम् उच्यते .

यदा हि नेन्द्रियार्थेषु कर्मस्व् अनुषज्जते
सर्वसंकल्पसंन्यासी योगारूढस् तदोच्यते .

उद्धरेद् आत्मनात्मानं नात्मानम् अवसादयेत्
आत्मैव ह्य् आत्मनो बन्धुर् आत्मैव रिपुर् आत्मनः .

बन्धुर् आत्मात्मनस् तस्य येनात्मैवात्मना जितः
अनात्मनस् तु शत्रुत्वे वर्तेतात्मैव शत्रुवत् .

जितात्मनः प्रशान्तस्य परमात्मा समाहितः
शीतोष्णसुखदुःखेषु तथा मानापमानयोः .

ज्ञानविज्ञानतृप्तात्मा कूटस्थो विजितेन्द्रियः
युक्त इत्य् उच्यते योगी समलोष्टाश्मकाञ्चनः .

सुहृन्मित्रार्युदासीनमध्यस्थद्वेष्यबन्धुषु
साधुष्व् अपि पापेषु समबुद्धिर् विशिष्यते .

योगी युञ्जीत सततम् आत्मानं रहसि स्थितः
एकाकी यतचित्तात्मा निराशीर् अपरिग्रहः .१०

शुचौ देशे प्रतिष्ठाप्य स्थिरम् आसनम् आत्मनः

नात्युच्छ्रितं नातिनीचं चैलाजिनकुशोत्तरम् .११
तत्रैकाग्रं मनः कृत्वा यतचित्तेन्द्रियक्रियः
उपविश्यासने युञ्ज्याद् योगम् आत्मविशुद्धये .१२

समं कायशिरोग्रीवं धारयन्न् अचलं स्थिरः
संप्रेक्ष्य नासिकाग्रं स्वं दिशश् चानवलोकयन्
.१३

प्रशान्तात्मा विगतभीर् ब्रह्मचारिव्रते स्थितः
मनः संयम्य मच्चित्तो युक्त आसीत मत्परः .१४

युञ्जन्न् एवं सदात्मानं योगी नियतमानसः
शान्तिं निर्वाणपरमां मत्संस्थाम् अधिगच्छति
.१५

atha ṣaṣṭhodhyāyaḥ
śrībhagavān uvāca



anāśritaḥ karmaphalaṃ kāryaṃ karma karoti yaḥ
sa saṃnyāsī ca yogī ca na niragnir na cākriyaḥ 6.1

yaṃ saṃnyāsam iti prāhur yogaṃ taṃ viddhi pāṇḍava
na hy asaṃnyastasaṃkalpo yogī bhavati kaścana 6.2

ārurukṣor muner yogaṃ karma kāraṇam ucyate
yogārūḍhasya tasyaiva śamaḥ kāraṇam ucyate 6.3

yadā hi nendriyārtheṣu na karmasv anuṣajjate
sarvasaṃkalpasaṃnyāsī yogārūḍhas tadocyate 6.4

uddhared ātmanātmānaṃ nātmānam avasādayet
ātmaiva hy ātmano bandhur ātmaiva ripur ātmanaḥ
6.5

bandhur ātmātmanas tasya yenātmaivātmanā jitaḥ
anātmanas tu śatrutve vartetātmaiva śatruvat 6.6

jitātmanaḥ praśāntasya paramātmā samāhitaḥ
śītoṣṇasukhaduḥkheṣu tathā mānāpamānayoḥ 6.7

jñānavijñānatṛptātmā kūṭastho vijitendriyaḥ
yukta ity ucyate yogī samaloṣṭāśmakāñcanaḥ 6.8

suhṛnmitrāryudāsīnamadhyasthadveṣyabandhuṣu
sādhuṣv api ca pāpeṣu samabuddhir viśiṣyate 6.9

yogī yuñjīta satatam ātmānaṃ rahasi sthitaḥ
ekākī yatacittātmā nirāśīr aparigrahaḥ 6.10

śucau deśe pratiṣṭhāpya sthiram āsanam ātmanaḥ
nātyucchritaṃ nātinīcaṃ cailājinakuśottaram 6.11

tatraikāgraṃ manaḥ kṛtvā yatacittendriyakriyaḥ
upaviśyāsane yuñjyād yogam ātmaviśuddhaye 6.12

samaṃ kāyaśirogrīvaṃ dhārayann acalaṃ sthiraḥ
saṃprekṣya nāsikāgraṃ svaṃ diśaś cānavalokayan
6.13

praśāntātmā vigatabhīr brahmacārivrate sthitaḥ
manaḥ saṃyamya maccitto yukta āsīta matparaḥ 6.14

yuñjann evaṃ sadātmānaṃ yogī niyatamānasaḥ
śāntiṃ nirvāṇaparamāṃ matsaṃsthām adhigacchati
6.15




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