Help Support the Blog

Monday, December 28, 2015

Fifth Jewel, Nityānanda Tattva

শ্রী গৌड़िয-কন্ঠহার

Gaudiya Kanṭhahāra:

The Jeweled Necklace of the Gaudiya Vaishnavas

Being a compendium of quotations from revealed scriptures
concerning the truths about the cult of Chaitanya Mahāprabhu

Compiled under the authority and direction of
His Divine Grace
Bhaktisiddhānta Sāraswāti Goswāmī
Prabhupada

Translated and edited, with original Sanskrit and Bengali and Roman transliteration by
B. V. Mahāyogi, Michael Dolan

The 5th Jewel:

NITYĀNANDA-TATTVA

http://mahaprabhu.net/SriNityananda.jpg

 Nityānanda and Advaita
Two Main Branches of the Caitanya Tree

৫.১
অদ্বৈত আচার্য, নিত্যানন্দ, দুই অঙ্গ
দুই-জনা লঞ প্রভুর যত কিছু রঙ্গ

5.1
advaita ācārya, nityānanda, dui aṅga
dui-janā laña prabhura yata kichu raṅga 

Nityānanda Prabhu and Advaitācārya are the two expansions of Lord Caitanya
Mahāprabhu who assist His transcendental pastimes. (Cc. Ādi 5.146)

५.२
सङ्कर्षणह् कारण-तोय-शायि गर्भोद-शायी च पयोब्धि-शायी
शेषश् च यस्यांश-कलाः स नित्यानन्दाख्य- रामः शरणं ममास्तु
5.2
saṅkarṣaṇah kāraṇa-toya-śāyi garbhoda-śāyī ca payobdhi-śāyī
śeṣaś ca yasyāṁśa-kalāḥ sa nityānandākhya- rāmaḥ śaraṇaṁ mamāstu

May Śrī Nityānanda Prabhu be the object of my constant remembrance.
Saṅkarṣaṇa, Mahāviṣṇu, Garbhodakṣāyī Viṣṇu, and Kṣīrodakṣāyī Viṣṇu, as
well as Śeṣa are His expansions and the expansions of His expansions. That
same Nityānanda Prabhu, is none other than
Balarāma. (Cc. Ādi 1.7)

५.३
मायातीते ब्यापि-बैकुण्ठ-लोके 
पूर्णैश्बर्ये  श्री-चतुर्-ब्यूह-मध्ये 
रूपं यस्योद्भाति सङ्कर्षणाख्यं 
तं श्री-नित्यानन्द-रामं प्रपद्ये

5.3
māyātīte vyāpi-vaikuṇṭha-loke 
pūrṇaiśvarye  śrī-catur-vyūha-madhye 
rūpaṁ yasyodbhāti saṅkarṣaṇākhyaṁ 
taṁ śrī-nityānanda-rāmaṁ prapadye

I surrender unto the lotus feet of Śrī Nityānanda Rāma, who is known as Saṅkarṣaṇa in the midst of the catur-vyūha. He has full opulences and resides in Vaikuṇṭhaloka far beyond the material creation. (Cc. Ādi 1.8)

५.४
माया-भर्ताजाण्ड-सङ्घाश्रयाङ्गः 
शेते साक्षात् कारणाम्भोधि-मध्ये 
यस्यैकांशः श्री-पुमान् आदि-देबस् 
तं श्री-नित्यानन्द-रामं प्रपद्ये

5.4
māyā-bhartājāṇḍa-saṅghāśrayāṅgaḥ 
śete sākṣāt kāraṇāmbhodhi-madhye 
yasyaikāṁśaḥ śrī-pumān ādi-devas 
taṁ śrī-nityānanda-rāmaṁ prapadye

I offer my full obeisances unto the feet of Śrī Nityānanda Rāma, whose partial representation called Kāraṇodakaśāyī Viṣṇu, lying on the Kāraṇa ocean, is the original Puruṣa, the master of the illusory energy and the shelter of all the universes. (Cc. Ādi 1.9)

५.५
यस्यांशांशः श्रील-गर्भोद-शायी
यन्-नाभ्य्-अब्जं लोक-सङ्घात-नालम् 
लोक-स्रष्टुः सूतिका-धाम धातुस्
तं श्री-नित्यानन्द-रामं प्रपद्ये

5.5
yasyāṁśāṁśaḥ śrīla-garbhoda-śāyī
yan-nābhy-abjaṁ loka-saṅghāta-nālam 
loka-sraṣṭuḥ sūtikā-dhāma dhātus
taṁ śrī-nityānanda-rāmaṁ prapadye

I offer my full obeisances unto the feet of Śrī Nityānanda Rāma, a partial part
of whom is Garbhodakṣāyī Viṣṇu. From the navel of Garbhodakṣāyī Viṣṇu
sprouts the lotus stem that is the birthplace of Brahmā, the engineer of the
Universe. The stem of that lotus is the resting place of the multitude of planets.
(Cc. Ādi 1.10)

५.६
यस्यांशांशांशः परात्माखिलानां 
पोष्टा बिष्णुर् भाति दुग्धब्धि-शायी 
क्षौणी-भर्ता यत्-कला सो ऽप्य् अननस् 
तं श्री-नित्यानन्द-रामं प्रपद्ये

5.6
yasyāṁśāṁśāṁśaḥ parātmākhilānāṁ 
poṣṭā viṣṇur bhāti dugdhabdhi-śāyī 
kṣauṇī-bhartā yat-kalā so 'py ananas 
taṁ śrī-nityānanda-rāmaṁ prapadye

I offer my full obeisances unto the feet of Śrī Nityānanda Rāma, whose secondary part is the Viṣṇu lying in the ocean of milk. That Kṣīrodakaṣāyī Viṣṇu is the Supersoul of all living entities and the maintainer of all the universe. Śeṣa Nāga is His further sub-part. 
(Cc. Ādi 1.11)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Chaitanya_sankirtan.jpg

Baladeva is the Original Saṅkarṣaṇa

৫.৭
শ্রি-বলরাম গোসাঞি মূল-সঙ্কর্ষণ পঞ্চ-রূপ ধরি
 করেন কৃষ্ণের সেবন আপনে করেন কৃষ্ণ-লীলার সহায
সৃষ্টি-লীলা-কর্য করে ধরিঽ চারি কায

5.7
śri-balarāma gosāñi mūla-saṅkarṣaṇa pañca-rūpa dhari' 
karena kṛṣṇera sevana āpane karena kṛṣṇa-līlāra sahāya
sṛṣṭi-līlā-karya kare dhari' cāri kāya

Lord Balarāma is the original Saṅkarṣaṇa. He assumes five other forms to serve
Lord Kṛṣṇa. He helps in the pastimes of Lord Kṛṣṇa, and He does the work of creation in four other forms. (Cc. Ādi 5.8,9) 


Balarāma and Nityānanda are Nondifferent

৫.৮
প্রেম-প্রচারণ আর পাষণ্দ-দলন দুই-কার্যে অবধূত করেন ভ্রমণ

5.8
prema-pracāraṇa āra pāṣaṇda-dalana dui-kārye avadhūta karena bhramaṇa

For two purposes to spread the cult of bhakti and to defeat and subdue the
atheists Lord Nityānanda, the most dedicated devotee of the Lord, moved
throughout the country. (Cc. Antya 3.149) 

The Glories of Nityānanda Prabhu

৫.৯
জগৎ মাতায নিতাই প্রেমের মালসটে পলায দুর্দান্ত কলী পডিযা বিভ্রাটে
কি সুখে ভাসিল জীব গৌরচঞ্দের নটে দেখিযা শুনিযা পাষণ্ডীর বুক্ ফাটে

5.9
jagat mātāya nitāi premera mālasaṭe palāya durdānta kalī paḍiyā vibhrāṭe
ki sukhe bhāsila jīva gauracañdera naṭe dekhiyā śuniyā pāṣaṇḍīra buk phāṭe

[All glories to Nityānanda Prabhu!] Maddened by ecstatic love of Godhead, he
overwhelmed the universe with ecstasy. He slapped his hands together like a
warrior who is about to attack, and upon seeing this, the wicked Kalī fled in
terror, fearing for his life. All souls were drowned in happiness because of the
dancing of Śrī Gaurāṅga [and Nityānanda]. Seeing such dancing, or even
hearing of it, melts the hearts even of great atheists. (Gītāvalī, Nagara-kīrtana,
8)


৫.১০
জয জয নিত্যানন্দ, নিত্যানন্দ-রাম 
যাঙ্হার কৃপাতে পাইনু বৃন্দাবন-ধাম 

জয জয নিত্যানন্দ, জয কৃপা-মায 
যাঙ্হ হৈতে পাইনু রূপ-সনাতনাশ্রয 

যাঙ্হ হৈতে পাইনু রঘুনাথ-মহাশয 
যাঙ্হ হৈতে পাইনু শ্রী-স্বরূপ-আশ্রয 

সনাতন-কৃপায পাইনু ভক্তির সিদ্ধান্ত 
শ্রী-রূপ-কৃপায পাইনু ভক্তি-রস-প্রান্ত জ্

অয জয নিত্যানন্দ-চরণারবিন্দ
যাঙ্হা হৈতে পাইনু শ্রী-রাধা-গোবিন্দ

5.10
jaya jaya nityānanda, nityānanda-rāma 
yāṅhāra kṛpāte pāinu vṛndāvana-dhāma 

jaya jaya nityānanda, jaya kṛpā-māya 
yāṅha haite pāinu rūpa-sanātanāśraya 

yāṅha haite pāinu raghunātha-mahāśaya 
yāṅha haite pāinu śrī-svarūpa-āśraya 

sanātana-kṛpāya pāinu bhaktira siddhānta 
śrī-rūpa-kṛpāya pāinu bhakti-rasa-prānta j

aya jaya nityānanda-caraṇāravinda
yāṅhā haite pāinu śrī-rādhā-govinda 

All glory, all glory to Lord Nityānanda Balarāma, by whose mercy I have
attained shelter in the transcendental abode of Vṛndāvana. 

All glory, all glory to the merciful Lord Nityānanda, by whose mercy I
have attained shelter of Śrī Rūpa and Sanātana. 

By His mercy, I have attained the shelter of the great Śrī Raghunātha dāsa Gosvāmī, and by His mercy I
have found the refuge of Śrī Svarūpa Dāmodara. 

By the mercy of Sanātana Gosvāmī I have learned the final conclusions of devotional service, and by the grace of Śrī Rūpa Gosvāmī I have tasted the highest nectar of devotional service. 

All glory, all glory to the lotus feet of Lord Nityānanda, by whose mercy I have attained Śrī Rādhā-Govinda.
(Cc. Ādi. 5.200-204)


Nityānanda is the Savior of the Most Fallen

৫.১১
জগাই মাধাই হৈতে মুঞি সে পাপিষ্ঠ পুরীষের কীট হৈতে মুঞি সে লঘিষ্ঠ 
মোর নাম শুনে যেই তার পুণ্য ক্ষয মোর নাম লয যেই তার পাপ হয 
এমন নির্ঘৃণ মোরে কেবা কৃপা করে এক নিত্যানন্দ বিনু জগৎ ভিতরে 
প্রেমে মত্ত নিত্যানন্দ কৃপা-অবতার উত্তম, অধম,
 কিছু না করে বিচার যে আগে পডযে, তারে করযে নিস্তার অতএব নিস্তারিলা মো-হেন দুরাচার

5.11
jagāi mādhāi haite muñi se pāpiṣṭha purīṣera kīṭa haite muñi se laghiṣṭha 
mora nāma śune yei tāra puṇya kṣaya mora nāma laya yei tāra pāpa haya 
emana nirghṛṇa more kebā kṛpā kare eka nityānanda vinu jagat bhitare 
preme matta nityānanda kṛpā-avatāra uttama, adhama, 
kichu nā kare vicāra ye āge paḍaye, tāre karaye nistāra ataeva nistārilā mo-hena durācāra

I am more sinful than Jagāi and Mādhāi and even lower than the worms in stool. Anyone who hears my name loses the results of his pious activities.

Whoever utters my name becomes sinful. Who in this world but Nityānanda could show His mercy to such an abominable person as me? Because He is intoxicated by ecstatic love and is an incarnation of mercy, He does not
distinguish between the good and the bad. 

He delivers all those who fall down before Him. Therefore He has delivered such a sinful and fallen person as me.
(Cc. Ādi 5.205-209)

Freedom from Anarthas and the Desire for Bhakti is Strengthened by the Mercy of Nitāi

৫.১২
সংসারের পার হৈঽ ভক্তির সাগরে যে দুবিবে সে ভজুক্ নিতাই-চাঞ্দে
5.12
saṁsārera pāra hai' bhaktira sāgare ye dubibe se bhajuk nitāi-cāñdere

One who would cross over the ocean of material existence and swim in the
bhakti ocean should worship the lotus feet of
Nityānanda. (Cb. Ādi 1.77) 

Nityānanda is the Foremost Preacher

৫.১৩
চৈতন্যের আদি-ভক্ত নিত্যানন্দ-রায 
চৈতন্যের যশো বৈসে যাঞ্হার জিহ্বায 
অহর্ নিশ চৈতন্যের কথা প্রভু কয 
তাঞ্রে ভজিলে সে চৈতন্যে ভক্তি হয

5.13
caitanyera ādi-bhakta nityānanda-rāya 
caitanyera yaśo vaise yāñhāra jihvāya 
ahar niśa caitanyera kathā prabhu kaya 
tāñ're bhajile se caitanye bhakti haya

Lord Caitanya's first and foremost devotee is
Nityānanda Rāya. The glories of Lord Caitanya are always on his tongue. Day and night Lord Nityānanda speaks
only of Lord Caitanya. Whoever worships Him is a real devotee of Śrī Caitanya.
(Cb. Ādi 9.217-218)

Nityānanda mad About Serving Śrī Caitanya

৫.১৪
নিত্যানন্দ অবধূত সবাতে আগল চৈতন্যের দাস্য-প্রেমে হ-ইলা পাগল

5.14
nityānanda avadhūta sabāte āgala caitanyera dāsya-preme ha-ilā pāgala 

Nityānanda, the wandering mendicant, is the foremost of all the servants of
Lord Caitanya. He is like the gateway through which all service to Lord
Caitanya must pass. He became mad in the ecstasy of service to Lord Caitanya.
(Cc. Ādi 6.48)

Those who Have no Faith that Gaura and Nitāi are Inseparable are Offenders and Atheists

৫.১৫
দুই ভাই এক-তনু সমান-প্রকাশ
নিত্যানন্দ না মান, তোমার হবে সর্ব-নাশ 
একেতে বিশ্বাস, অন্যে না কর সম্মান
"অর্ধ-কুক্কুটী-ন্যায" তোমার প্রমাণ

5.15
dui bhāi eka-tanu samāna-prakāśa
nityānanda nā māna, tomāra habe sarva-nāśa ekete viśvāsa, 
anye nā kara sammāna
"ardha-kukkuṭī-nyāya" tomāra pramāṇa

These two brothers (Gaura and Nitāi) are like one body; they are identical
manifestations. If you do not believe in Lord
Nityānanda, you will fall down. If you have faith in one, but disrespect the other, your logic is like the logic of
accepting half a hen. (Cc. Ādi 5.175,176)

Faith in Gaura Without Nitāi, or Nitāi WithoutGaura, is Flickering Faith and in Opposition to PureDevotional Service

৫.১৬
কিম্বা, দোওহ না মানিঞা হও তঽ পাষণ্ড 
একে মানিঽ আরে না মানি, এই-মত ভণ্ড
5.16
kimvā, dooha nā māniñā hao ta' pāṣaṇḍa 
eke māni' āre nā māni, ei-mata bhaṇḍa

It would be better to be an atheist by slighting both brothers than a hypocrite by believing in one and slighting the other. 
(Cc. Ādi 5.177)

Thus ends the Fifth Jewel of Gauḍīya Kaṇṭhahāra, entitled Nityānanda-tattva.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.